“Laat kinderen spelen en bewegen, laat ze plezier hebben en zie hoe ze zich ontwikkelen tot sterke, gezonde, en gelukkige individuen. Dat is de sleutel tot een veelbelovende toekomst. De schrijvers van dit boek laten zien dat dit bereikbaar is voor ieder kind.”
“Dit boek is een schot in de roos, bomvol eyeopeners en handige weetjes! Het helpt om kinderen aan het spelen te krijgen. De bijdrage aan de ontwikkeling wordt hierdoor een fluitje van een cent, zowel voor iedere ouder als de leerkracht.”
“Ieder kind kan lekker aan de slag op zijn eigen wijze, aansluitend op de eigen zone van naaste ontwikkeling. Dit boek geeft een aanvullende kijk op het stimuleren van ontwikkeling en welbevinden vanuit vertrouwen, plezier en gelijkwaardigheid. Het leest supervlot weg en houdt mij nieuwsgierig tot de laatste bladzijde!”
Door te bewegen, rijpt het zenuwstelsel, scherpen we onze zintuigen, leren we ons lichaam kennen, blijven we in conditie en creëren we de basis voor de taal-cognitieve, de sociaal-emotionele en de motorische ontwikkeling. Doordat kinderen meer tijd zittend of hangend achter een scherm doorbrengen, is hun duim-oogcoördinatie goed ontwikkeld maar is de algehele lichaamsbeweging enorm afgenomen. Het minder bewegen heeft tot gevolg dat de neuromotorische ontwikkeling – daar valt ook de hersenontwikkeling onder – langzamer gaat.
Tegelijkertijd vragen we op school cognitief op steeds jongere leeftijd meer van onze kinderen dan 15 jaar geleden. Voor een deel van de kinderen maakt dit niet veel uit. Ze pakken de leerstof wel op. Maar voor anderen betekent het stress: hun neuromotorische ontwikkeling schiet tekort om aan de verwachtingen en eisen van het schoolsysteem te voldoen. Stil zitten, netjes schrijven en concentreren bijvoorbeeld, is dan moeilijk voor ze. Dat frustreert. De groeiende kloof tussen de beweegachterstand en de steeds hogere verwachtingen kan zich uiten in bijvoorbeeld onzekerheid, machteloosheid, boosheid, verdriet, moedeloosheid of tegenzin. Best logisch, toch?
In ‘ALLES op het SPEL’ laten we je eenvoudig zien hoe je dit bij een groot deel van de kinderen kan voorkomen. Is het dan zo simpel? Ja, gelukkig in heel veel gevallen wel!
Het initiatief ‘ALLES op het SPEL’ is afkomstig van Positief Onderwijs Nederland. De filosofie van Positief Onderwijs Nederland draait om het idee dat wanneer een kind zich goed voelt, de ontwikkeling veel vlotter verloopt. Het welbevinden van kinderen vormt daarom een cruciale basis voor hun ontwikkeling. Dit welbevinden komt in het gedrang wanneer we van kinderen eisen dat ze inzichten en vaardigheden verwerven die niet aansluiten bij hun huidige ontwikkelingsniveau. Aangezien kinderen op sommige gebieden langzamer ontwikkelen dan in voorgaande decennia, zien we nu veel kinderen die onnodig in de knel komen.
De uren die kinderen voor de televisie, telefoon of spelcomputer doorbrengen, gaan ten koste van de tijd die ze zouden kunnen besteden aan fysiek spel. Minder fysiek spel leidt tot een tragere sociaal-emotionele en taal-cognitieve ontwikkeling bij kinderen. In de praktijk en uit onderzoek blijkt dat dit steeds meer problemen oplevert voor kinderen.
MEER SPELEN BETEKENT BETER LEREN
Spel is belangrijk voor kinderen! Meer spelen en bewegen draagt niet alleen bij aan de lichamelijke en motorische ontwikkeling, ook het concentratievermogen en de stressbestendigheid profiteren ervan. Bovendien leidt voldoende lichaamsbeweging tot minder slaapproblemen. En als je beter slaapt, heb je minder behoefte aan ongezond eten. In de ontwikkeling van een kind hangt namelijk alles met alles samen.
Helaas wordt de relatie tussen een gebrekkige motorische ontwikkeling en leer- en gedragsproblemen vaak over het hoofd gezien. Meer schermtijd voor kinderen betekent minder speeltijd. Ook op school is stilzitten nog de norm (gelukkig zijn er wel steeds meer scholen die beweging in de dagelijkse routine opnemen!). In ‘ALLES op het SPEL’ laten we op basis van zowel praktijkervaring als wetenschappelijk inzicht zien hoe we eenvoudig een grote en cruciale stap kunnen zetten in het bevorderen van het welzijn en de ontwikkeling van onze kinderen.
Ingrid Bunnik is, samen met de co-auteurs Koos Stienstra en Inger Kuijlenburg, initiatiefnemer van Intraverte. Deze landelijke zorgpraktijk begeleidt jaarlijks 4.000 kinderen met hulpvragen op het gebied van motoriek en gedrag.
Ingrid is moeder van twee kinderen en opgeleid als oefentherapeut. Zij heeft ruim 30 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen en is ontwikkelaar van diverse ondersteuningsprogramma’s voor het onderwijs. Zij geeft les op diverse hogescholen en begeleidt studenten van de opleiding Oefentherapie in hun ontwikkeling. Ook begeleidt zij individuele leerkrachten met burn-outklachten en schoolteams.
ALLES op het SPEL • 15 spellen voor de optimale ontwikkeling van IEDER kind
© Positief Onderwijs Nederland 2023